پایگاه خبری و تحلیلی ماسال

سایت ماسال نیوز

اینجا یک پایگاه موقت برای سایت ماسال نیوز و انتشار حواشی اخبار پایگاه خبری تحلیلی ماسال است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۶ بهمن ۹۳، ۱۴:۳۵ - مهدیه
    :(
  • ۴ آذر ۹۳، ۲۳:۱۶ - s.s
    [ki

دوشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۲۲ ب.ظ

۰

در حالی ماسال و شاندرمن از سال ۷۶ عنوان شهرستان را به خود گرفته اند که هنوز فاقد برخی امکانات حاضر در شهرستان های دیگر هم سطح خود هستند.

به گزارش ماسال نیوز؛ سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به گیلان فرصتی مغتنم برای مسئولان و مردم شهرستان های استان فراهم خواهد کرد تا برخی نارسایی های موجود را برطرف نمایند. مسئولان شهرستان ماسال نیز به دلیل عدم برخورداری این شهرستان از دو اداره اوقاف و تبلیغات اسلامی می توانند از این فرصت برای راه اندازی این ادارات استفاده کنند.

اداره تبلیغات اسلامی از جمله ادارات تأثیر گذار در امور فرهنگی هر شهرستان می تواند باشد اما با این وجود؛ شهرستان ماسال از ابتدای تأسیس خود تاکنون نتوانسته است چنین اداره ای را در خود ببیند.

این در حالی است که مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گیلان از روحانیون مطرح شهرستان ماسال می باشد.

اهمیت تبلیغات اسلامی در آنجاست که امور مربوط به فعالیت های فرهنگی و قرآنی شهرستان در بسیاری از موارد به این اداره ارتباط پیدا می کند و جالب است که بدانید بخش اعظم از بودجه فرهنگی شهرستان ماسال در سال ۹۳ برای ساخت بنای مربوط اداره تبلیغات اسلامی در نظر گرفته شد.

یکی از محل های اثر تبلیغات اسلامی در مساجد و برگزاری نمازهای جماعت و معرفی ائمه جماعات است. متأسفانه به دلیل عدم استقرار تبلیغات اسلامی در شهرستان ماسال و نبود اشراف بر این امر شاهد عدم وجود مدیریت فرهنگی مناسب در امور مداحان؛ ائمه جماعات؛‌ برگزاری نماز جماعت و ... هستیم.


شاندرمن؛ بدون نماز جماعت

یکی از مهم ترین عرصه های فرهنگی در هر شهری نماز جماعت است. امام جماعت هر مسجدی می تواند با برگزاری نماز جماعت در برگزاری مراسم های قرائت ادعیه و کلاس های آموزشی حفظ؛ قرائت و مفاهیم قرآنی در طی سال تأثیرات فراوان فرهنگی داشته باشد.

متأسفانه در انجام امور فرهنگی در بخش شاندرمن در سالهای گذشته به گفته فعالان فرهنگی بازگشت به عقب داشته ایم. 

عدم برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر؛ برگزاری نامنظم نماز جماعت مغرب و عشا؛ عدم برگزاری کلاس های قرآنی و فرهنگی در مسجد جامع شهری مانند شاندرمن بسیار تأسف بار است. در حالی که به گفته فعالان فرهنگی قرآنی این بخش؛‌ ذر گذشته ای نه چندان دور این مسجد محل فعالیت های گسترده فرهنگی و قرآنی بوده و یکی از مساجد فعال مطرح استان بود.

شاید یکی از مهم ترین عوامل در کاهش فعالیت های فرهنگی در شاندرمن عدم استقرار اداره تبلیغات اسلامی در شهرستان ماسال باشد. چرا که همه نظارت ها و فعالیت ها پس از استقلال ماسال و شاندرمن از شهرستان تالش در سال ۷۶ کاهش پیدا کرد.


اوقاف؛ اداره ای با یک کارمند و بدون رئیس

اداره اوقاف ماسال علی رغم افتتاح  آن در دوم تیر ماه سال ۹۳ همچنان بدون رییس و تنها با یک کارمند مدیریت می شود. این در حالی است که دهم دی ماه سال ۹۳ فرماندار ماسال از تعیین تکلیف ریاست این اداره تا پایان همان ماه خبر داده بود.

بسیاری از امور اداری اوقاف ماسال همچنان در تالش صورت می گیرد و این اداره تقریبا هیچ گونه استقلال عملی از خود ندارد. نکته جالب این است که اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آستارا تقریبا همزمان با اداره اوقاف ماسال راه اندازی شد اما با این وجود ضمن تعیین رییس این اداره و دریافت ساختمان در حال فعالیت کامل می باشد. 

نکته دیگر اینکه راه اندازی دفتر اوقاف در ماسال موجب سرگردانی خادمین بقاع متبرکه در نحوه پرداخت مبالغ جمع آوری شده غبار روبی ها؛ عدم عقد قرارداد موقوفات تجاری استیجاری و ... نیز شده است. 

به عنوان مثال پرونده های مروبط به بقاع متبرکه به ماسال انتقال داده شده است اما به دلیل عدم برخورداری ماسال از رییس؛ امکان دریافت مبالغ بقاع در شهرستان وجود ندارد.

از دیگر وظایف اوقاف در هر شهرستان برخورد با خرافات و بقاع جعلی است و عدم وجود این اداره می تواند موجب اشاعه برخی مسایل خرافی در شهرستان شود. همانطور که در سالیان گذشته شاهد احداث یک بقعه جعلی در روستای انجیلان شاندرمن بوده ایم اما به دلیل عدم استقرار اوقاف تاکنون پیگیری های لازم برای تخریب آن به طور کامل صورت نگرفته است. 


امیدوارم مسئولان ضمن بهره مندی از فرصت حضور مسئولان کشوری در استان در جهت رفع این مشکلات گام های اساسی تری بردارند.


انتهای پیام/


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۴
ماسال نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی