پایگاه خبری و تحلیلی ماسال

سایت ماسال نیوز

اینجا یک پایگاه موقت برای سایت ماسال نیوز و انتشار حواشی اخبار پایگاه خبری تحلیلی ماسال است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۶ بهمن ۹۳، ۱۴:۳۵ - مهدیه
    :(
  • ۴ آذر ۹۳، ۲۳:۱۶ - s.s
    [ki

يكشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۱ ب.ظ

۰

اسلام چیتن جوان سی ساله شالمایی است که دارای فروشگاه و تولیدی صنایع دستی در روستای شالماست و کارش در حدی خوب است که خریداران محصولات تولیدی اش از اصفهان و اردبیل به مغازه کوچکش در روستا شالمای ماسال می آیند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، به مناسبت سومین روز ازهفته میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری به سراغ یکی از جوانان شاغل در بخش صنایع دستی رفتیم.  متن زیر حاصل گفتگوی کوتاه ما با چیتن و محمود الخاص پور مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماسال است:

اسلام چیتن در خصوص نحوه شروع کارش می گوید وقتی چهارم ابتدایی بود از پدرش ساخت صنایع دستی را آموخته است. شغلی که ظاهرا در خانواده آنها جا افتاده و شغل آبا و اجدادی آنهاست.

کار دست، خراطی و معرق کاری را به خوبی انجام می دهد. وقتی در مورد بازار فروش پرسیدیم گفت: خدا را شکر ما برای فروش مشکل نداریم بخشی از محصول ما در شالما فروش می رود. چون روستا یک محل زیارتی و سیاحتی است از این نظر مشتری هم داریم. مشتریهایی از اصفهان و اردبیل هم داریم که به صورت کلی فروشی می آیند و از همین جا از ما خرید می کنند. البته چون ما اینجا مشتری داریم قیمت تک فروشی ما تفاوت زیادی با قیمت کلی فروشی ندارد. ضمنا در نمایشگاهها هم شرکت می کنیم که بخشی از فروش ما هم به این صورت است.  

چیتن در خصوص مشکلاتش نیز گفت: برای تأمین مواد اولیه خودمان یعنی چوب مشکل داریم و به ناچار از پیمانکاران باید بخریم که با توجه به جنس چوب (آزاد، راش و ..) هر متر مکعب در حدود 300 تا 800 هزار تومان برای ما هزینه بر می دارد. اگر بشود منابع طبیعی ترتیبی اتخاذ دهد که چوب های افتاده را استفاده کنیم که خیلی به نفعمان می شود ولی در حال حاضر شرایطش فراهم نیست.

محمود الخاص پور مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری در ماسال در خصوص مشکل تأمین چوب معرق کاران و افراد شاغل در بخش صنایع دستی به خبرنگار ما گفت: متأسفانه قوانین جاری و ساری منابع طبیعی اجازه برداشت چوب را به افراد شاغل در حوزه صنایع دستی نداده است. طبق قانون باید برای برداشت چوب پیمانکار مشخص شود تا چوب بعد از برداشت و برش تحویل افراد شاغل داده شود. در این مورد هم مسئله این است که چوبی که منابع طبیعی اجازه برداشت به پیمانکاران می دهد بدرد صنایع دستی نمی خورد. چون در صنایع دستی چوب های مرده بدرد کار نمی خورد. 

نکته جالبی که در نشست مشترک آقای الخاص پور، چیتن و خبرنگاران  در فروشگاه صنایع دستی شالما اشاره شد این بود که در یک مورد برای خرید چوب بصورت پیمانی و براساس قانون عمل شد و پس از برداشت چوب و دپو در ییلاقات متأسفانه دادگستری چوب ها را موقتا ضبط کرد و انجام مراحل اداری جهت رفع توقیف این چوب حدود چهار ماه به طول انجامید و کیفیت چوب ها برای استفاده در صنایع دستی از بین رفت و به صنایع دیگر فروخته شد.  














 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی