پایگاه خبری و تحلیلی ماسال

سایت ماسال نیوز

اینجا یک پایگاه موقت برای سایت ماسال نیوز و انتشار حواشی اخبار پایگاه خبری تحلیلی ماسال است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۶ بهمن ۹۳، ۱۴:۳۵ - مهدیه
    :(
  • ۴ آذر ۹۳، ۲۳:۱۶ - s.s
    [ki

دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۳:۵۸ ب.ظ

۰

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ماسال با ارائه گزارش شش ماهه نخست سال، عملکرد این اداره را تشریح کرد.
شهرام مهدی زادگان

شهرام مهدی زادگان در گفتگو با ماسال نیوز با اشاره به اینکه چهاردهم مهرماه به عنوان روز دامپزشکی نامگذاری شده است و ضمن تبریک عید غدیر خم اظهار کرد:  یکی از وظایف دامپزشکی، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماریهای همه گیر و مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام است.

وی با ارایه گزارش عملکرد شش ماهه شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: بیماری مشمشه که از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، بویژه از اسبها، الاغها و قاطرها به انسان انتقال می یابد و باکتری آن از طریق پوست پاره و زخمی و از طریق سطوح موکوسی چشم ها، بینی و دهان به بدن وارد می شود، بوسیله برنامه های تست شناسایی و دام مبتلا معدوم میگردد و ما در شهرستان در همین راستا طی شش ماهه گذشته  50 راس اسب را مورد تست مالئین قرار دادیم.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان افزود: بیماری هاری نیز یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم عصبی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار غالباً از طریق گزش به آن مبتلا میشوند و اهمیت بیماری به دلیل کشندگی صد درصد این بیماری است.

وی ادامه داد: در طی شش ماهه نخست سال، تعداد 356 قلاده سگ مورد واکسیناسیون ضد هاری قرار گرفتند.

مهدی زادگان با اشاره به اینکه ماسال دومین قطب دامپروری استان گیلان است گفت:  در جهت مبارزه با سل گاوی تعداد 1011 مورد تست سل گاوی در شش ماهه گذشته در شهرستان انجام گرفته است.
5380 مورد واکسیناسیون شاربن گاو، 33000 مورد واکسیناسیون شاربن گوسفند و بز و 50 و واکسیناسیون شاربن اسب برای 50 رأس اسب، 12407 مورد واکسیناسیون تب مالت بره، 1553 واکسیناسیون گوساله نیز از دیگر فعالیت هایی شبکه دامپزشکی در نیمه نخست سال 93 است که مهدی زادگان عنوان کرد.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان افزود: از دیگر وظایف شبکه دامپزشکی شهرستانها مبارزه با بیماری هایی است که مشترک بین انسان و دام نبوده ولی بعلت اینکه دام پس از ابتلای به این بیماریها درصد بالایی از گوشت و شیر خود را از دست میدهد عملا ضررهای هنگفت و غیر قابل جبرانی را به دامدار وارد میسازد . از جمله این بیماری ها بیماری نو پدید لمپی اسکین بود که عملکرد واکسیناسیون این شبکه درسه ماهه تیر- مرداد و شهریور  7586 راس گاو بوده است . ضمنا تعداد 3601 راس گاو و گوساله و 3800 راس گوسفند و بز و 49000 متر مکعب جایگاه نگهداری دام نیز توسط پرسنل این شبکه سمپاشی گردید.

وی افزود: در کنار بیماریهای یاد شده، واکسیناسیون این شبکه بر علیه سایر بیماریهای غیر مشترک بین انسان و دام نیز مانند تب برفکی  گاو و گوساله، قانقاریا گوسفند، آنتروتوکسمی گوسفند، آگالاکسی بره؛ آبله گوسفند و بز انجام گرفت که در مجموع کل واکسیناسیون گاو و گوساله 21000 نوبت سر و کل واکسیناسیون گوسفند و بز  113000 نوبت سر بوده است.

مهدی زادگان، کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی از طریق نظارت بهداشتی بر کشتارگاهها، مراکز بسته بندی و تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی را از دیگر وظایف شبکه دامپزشکی عنوان کرد و گفت: در طی شش ماهه سالجاری 9 فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی شد که تعداد 7 رای صادر و دو پرونده تحت بررسی قرار دارد و در بین رای های صادر شده سه مورد پلمپ مکان عرضه گوشت فاسد از یک هفته تا یکماه، حبس تعزیری و یا جزای نقدی بوده است ضمن اینکه مقدار 173 کیلوگرم گوشت فاسد نیز در طی این مدت کشف و معدوم گردیده شد.

وی ادامه داد: از دیگر وظایف این شبکه، همکاری با مراکز ذیربط در امر آموزش و ترویج بهداشت دام به دامداران میباشد که تعداد 9 جلسه آموزشی در خصوص نحوه پیشگیری و درمان بیماری های مشترک بین انسان و دام با کمک و همکاری مدیر محترم جهاد کشاورزی و ریاست محترم آموزش و پرورش در سطح مدارس شهرستان و ایستگاه های جمع آوری شیر و محل شبکه دامپزشکی برگزار گردیده است.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ماسال در پایان با اشاره به اینکه هم اکنون دامپزشکی شهرستان تنها سه نیروی رسمی در استخدام خود دارد و مابقی نیروها بصورت طرحی با این شبکه همکاری می کنند گفت: با وجود اهمیت دامپزشکی در شهرستان متأسفانه این شبکه از کمبود نیروی انسانی رنج می برد و یکی از نیروهای رسمی موجود نیز تا سه ماه آینده بازنشسته خواهند شد که مشکلات نیروی انسانی ما را حادتر می کند.

انتهای پیام/
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۱
ماسال نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی