پایگاه خبری و تحلیلی ماسال

سایت ماسال نیوز

اینجا یک پایگاه موقت برای سایت ماسال نیوز و انتشار حواشی اخبار پایگاه خبری تحلیلی ماسال است

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۶ بهمن ۹۳، ۱۴:۳۵ - مهدیه
    :(
  • ۴ آذر ۹۳، ۲۳:۱۶ - s.s
    [ki

سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۴۶ ب.ظ

۰

افزایش مسافرت گردشگران به شهرستان ماسال پس از ماه مبارک رمضان، فارغ از تبعات مثبت احتمالی اقتصادی، برخی حواشی متأثر کننده فرهنگی نیز داشت.

ماسال نیوز نزاع دسته جمعی

 

به گزارش ماسال نیوز، در اولین روزهای پس از ماه مبارک رمضان، شهرستان ماسال شاهد پر رفت و آمدترین روزهای خود به لحاظ  گردشگری بود.

روزهای که می توانست با مدیریت مناسب به کسب درآمد اقتصادی برای شهرستانی منجر شود که در بحث بیکاری زبانزد عام و خاص است و آمارها نشان می دهد که به نسبت جمعیت، در شاخص بیکاری وضعیت بسیار بحرانی را داراست.

هجوم انبوه جمعیت مسافران به شهرستان و عدم وجود ظرفیت مناسب برای اسکان و سامان دهی این تعداد مسافر، منجر وقوع برخی کشمکش های اجتماعی در سطح شهرستان شد.

در دو مورد گزارش شده به ماسال نیوز، شدت نزاع به حدی بود که نیروی انتظامی متوسل به استفاده از گاز اشک آور برای متفرق کردن افراد و دستگیری تعدادی از افراد نزاع کننده شد.

حتی در یکی از موارد که در شاندرمن اتفاق افتاد قائله پس از شلیک تیر هوایی خاتمه پیدا کرد. از نکات جالب در این مورد، حضور فرزند یکی از مسئولان فرهنگی شهرستان در این نزاع دسته جمعی بود.

در تمام موارد درگیری، یکی از طرفین دعوا، گردشگران و طرف دیگر بومیان منطقه بودند.

یک جستجوی ساده در اینترنت نشان میدهد که درباره امکانات گردشگری در شهرستان ماسال اغراق قابل توجی وجود دارد و این اغراق و عدم فراهم نمودن زیرساخت های مناسب گردشگری می تواند از عوامل بروز چنین مسائلی در سطح شهرستان باشد.

به عنوان مثال، وجود غار آویشو در شاندرمن به عنوان یکی از مواهب زیبای طبیعی در شهرستان از استعدادهای بالقوه گردشگری است که هیچ گونه امکان گردشگری عمومی برای آن فراهم نشده است در حالی که جستجوهای اینترنتی این غار را به عنوان یک استعداد بالفعل نشان می دهند.

نمونه های دیگر از این موارد نیز وجود دارد. وجود آبشارهای بلند و ییلاقات زیبا نیز از این دست موارد است که گردشگران پس از جست و جوهای اینترنتی آنها را فرصتی جذاب برای گردشگری می بینند اما پس از مراجعه به شهرستان و عدم وجود راههای دسترسی مناسب به این مواهب و یا راههای محدود، عدم وجود امکانات رفاهی و ... شوکه می شوند و سرگردان در سطح شهرستان می چرخند و این چرخیدن ها خود منجر به وقوع کنش های اجتماعی خاص از جمله نزاع های دسته جمعی می گردد.

کنش های اجتماعی اخیر و مسائل فرهنگی گردشگری در سطح شهرستان نشان میدهد که قبل از پذیرش تعداد گردشگر بیشتر باید ضمن فراهم نمودن زیر ساخت های گردشگری متناسب با تعداد گردشگران، فرهنگ گردشگری نیز در شهرستان نهادینه شود.

این فرهنگ سازی باید به جایی برسد که به صرف پذیرش گردشگر، مردم شهرستان، تبعات منفی گردشگری مانند آلوده نمودن محیط زیست، فرهنگ ابتذال، ایجاد آلودگی های صوتی و ... را به راحتی پذیرا نباشند.  

امری که گام های اولین آن را باید مسئولان فرهنگی شهرستان بردارند. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۴
ماسال نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی